گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی از آن است که بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایران در طول یکسال گذشته میلادی به 62 درصد رسیده است

بورس

به گزارش همشهری، روند رو به‌رشد قیمت سهام شرکت‌ها و افزایش سود تقسیمی شرکت‌ها منجر به صعود شاخص‌ها و همچنین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است. این موضوع در گزارش ماهانه فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نیز تایید شده؛ به‌طوری که براساس برآورد این فدراسیون، شاخص بازده نقدی و قیمت از جولای سال گذشته میلادی تا‌کنون 62 درصد رشد کرده است،

این شاخص با محاسبه سود سالانه شرکت‌ها که در مجامع عمومی بین سهامداران تقسیم می‌شود و همچنین افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام را نشان می‌دهد.

این شاخص در ابتدای سال‌جاری میلادی 47 هزارو 703 واحد اندازه‌گیری شده بود اما با گذشت 7 ماه اکنون به محدوده 64 هزارو 448 واحد رسیده است. براساس برآورد فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، بازده بورس تهران به فاصله یک‌ماه در ماه‌های ژوئن تا جولای 9درصد رشد کرده است و شاخص بازده نقدی و قیمت از 59هزار واحد یکباره به محدوده 64 هزار واحد صعود کرده است.

این شاخص هم‌اکنون در بورس تهران نمایش داده نمی‌شود و مشابه آن شاخص دیگری با فرمول مشابه با نام شاخص کل اعلام می‌شود. همچنین شاخص 50 شرکت برتر بورس تهران نیز در طول یکسال گذشته میلادی 92 درصد رشد کرده و از 500 واحد، هم‌اکنون به718 واحد رسیده است.

جهش12.5میلیارد دلاری

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در ادامه گزارش خود آورده است ارزش جاری بورس تهران در طول یکسال گذشته میلادی با 12.5 میلیارد دلار افزایش از 61 میلیاردو637میلیون دلار در ماه ژانویه سال‌جاری به 74میلیاردو 255میلیون دلار در ماه جولای رسیده است. بر این اساس ارزش بورس تهران در طول یکسال گذشته میلادی 45 درصد رشد کرده است. همچنین گردش معاملات بورس تهران نیز در ماه جولای به 18‌درصد رسیده، درحالی‌که گردش معاملات بازار سهام در ماه می ‌به بالاترین حد خود یعنی 48 درصد رسیده بود.

ارزش معاملات8.7 میلیارد دلار

همزمان با انتشار گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، بورس تهران نیز با اعلام حجم و ارزش معاملات، ارزش معاملاتی که از ابتدای سال تاکنون در بورس انجام شده است را8.7 میلیارد دلار اعلام کرد. بر این اساس 371 هزار نفر از ابتدای سال تاکنون اقدام به داد‌وستد سهام در بورس تهران کرده‌اند و در مجموع از ابتدای سال تاکنون 5.7 میلیارد سهم به ارزش8.7 میلیارد دلار خریداری کرده‌اند. این میزان، رقم بی‌سابقه‌ای در بورس تهران تلقی می‌شود.

کد خبر 114706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز